Thursday, January 19, 2012

SoTonG MaSaK sAmBaL


 
Jom cerita pasal masak memasak pulak…
Dua hari lepas aku ada masak sotong…
Nak buat la sambal sotong…
Nampak macam senang nak buat…
Tapi aku rasa macam dah salah buat je…
Rasa ok tapi macam rasa tomyam skit la hahaha…
Macam mana aku buat jom tengok bahan2 dan cara aku buat…

Bahan-bahannye adalah:
§  Sotong 14 ekor bersaiz kecil (2 orang makan)
(dibersihkan dan dipotong-potong kecil)
§  Garam secukup rasa
§  2 sudu gula
§  1 Asam keping
§  Serai 2 batang
§  Ciliboh
§  4 ulas bawang putih
§  10 ulas bawang merah






Cara aku masak seperti berikut:
§  First aku panaskan air sedikit sampai dh mendidih
§  Then aku masukkan bawang yang telah dikasar
§  Bila dah naik bau aku masukkan cili boh+garam+gula secukup rasa
§  Dah mendidih naik bau aku masukkan serai + asam keping dan juga sotong
§  Gaul sotong tersebut sehingga sebati dengan ciliboh
§  Biarkan kering tutupkan api
§  Angkat dan hidangkan

Aku rasa salah buat.. 
rasa ok lah.... patutnye hidangan sambal sotong aku....
jadi macam pic kat atas tu..
Tapi yang aku buat macam ni rupenyer hehehe…. 


Tak berapa menjadi lor….
mak aku buat pun sama macam pic atas tu…
 jawabnyer pas ni kena belajar lagi masak sambal sotong… 
mana sambal letak seraikan hahaha…
tu aku memandai2 je nasib baik rasa ok makan habis jugak…
suami cakap ok je…
tapi bukan mcm ni yang aku nak…
tu la memandai2 sangat kan...
tgu next month lak aku buat lagi hehehe.....


2 comments:

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

beb ko wa sambal tak tumis ke? resepi baru ni..boley try :)

NaNa said...

hahaha ko nk try wat la...
menjadi je tapi rasa lain skit...
nak kata x sedap habis...
ko try la...
aku silap buat la wey hehehe...

Beautiful memory in my life...forever and ever....

Hari Pernikahanku Sabtu, 22 Oktober 2011 Slideshow: NaNa’s trip from Segambut, Kuala Lumpur (near Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia) to 3 cities Selangor, Shah Alam and Dungun was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.